Thursday, June 13, 2013

my 1st travelog ever! (episod 1)

Bismillah


Assalamualaikum

Alhamdulilah tak terfikir akan diberi sebegini rahmat dari Illahi anugerah dan peluang sebesar ini. hingga saat ini pun masih terfikir-fikir betul ke apa yang dah aku buat?

Dipendekkan cerita, 24 Mei 2013 hingga 6 Jun 2013 yang lalu, telah berpeluang untuk menjejakkan kaki ke dua buah negara yang pasti menjadi idaman semua orang untuk sampai.


london

paris


wow gituw~~ hikhik

cerita bermula apabila seorang sahabatku faiza yang sering mengajak kami untuk datang ke united kingdom memandangkan dia belajar di sana. maka aku yang sememangnya pantang di ajak, telah berusaha jayakan juga program menjelajah london. memandangkan faiza pun akan menamatkan pengajiannya di sana akhir bulan jun, maka lebih menguatkan aku untuk pergi. (alasan sungguh)


inilah faiza! terima kasih banyak-banyak faiza



cabaran #1

diawal perancangan cabaran yang pertama semestinya membeli tiket penerbangan. disebabkan tiada pengalaman membeli tiket penerbangan selain air asia maka agak kelam kabut disitu. habis semua penerbangan yang diketahui di tilik, diperhati dan dikaji untuk dapatkan tiket yang termurah! akhirnya air france menjadi pilihan. terima kasih yang tidak terhingga buat wandy yang telah membantu dalam hal tiket ni (hey wandy walaupun saya mention kamu tapi kamu kuat buli saya tau!)


Persediaan

baiklah, persedian sebelum pegi amatlah banyak memandangkan aku memang tak pernah travel jejauh dan ini pengalaman pertamaku. (1st time travel oversea singapura sebelah je jho pun tak pegi lagi zuuuup terus terbang london?) beg trolly, beg sandang belakang, kasut, kamera antara pelaburan yang perlu dibuat sebelum pergi. dua hari sebelum pergi baru beli kamera. tu pun tergesa-gesa sebab takut 1 kamera je tak cukup. haha


cabaran #2

secara tak sengaja kami (aku dan wandy) telah tersilap membeli tiket! ini serius!! menjelang seminggu lagi penerbangan, betul-betul pada tarikh lahirku 17 mei aku mendapati tiket yang dibeli memerlukan aku pergi ke airport lain untuk transit. kebiasannya penerbangan yang memerlukan kita transit, kita akan turun nak naik semula penerbangan melalui airport yang sama tapi tidak pada tiketku ini! aduh!! baca betul-betul keterangannya...


KLIA - PARIS CDG - PARIS ORLY - LONDON CITY


ada beza disitu antara paris cdg dan paris orly. masa dapat tahu, mood dah down. muka tak nak senyum dah. wandy jadi sasaran melepaskan ketakutan, keseraman yang melanda. maka bermula la membuat rujukan bertubi-tubi untuk mengetahui bagaimana untuk sampai dari airport paris cdg ke airport paris orly. buat pengetahun semua paris cdg merupakan airport utama di paris ala-ala KLIA dan paris orly ala-ala LCCT.

bagi siapa-siapa yang terkena masalah seperti ini, (kalau boleh elakkan ye) boleh la baca disini bagaimana untuk pergi dari airport paris cdg ke airport orly. kita perlu amik bas di line nombor 3 dan bas ini akan terus pergi ke airport paris orly dari airport paris cdg dengan bayaran 20 euro. 

tapi masalah lain pula yang menjadi kerisauan ialah masa transit hanya 3 jam dan perjalanannya pula mengambil hampir 1 jam. turun flight lagi? beratur kat imegresen? amik bag? tunggu bus? bus terkedek-kedek? nak check in flight seterusnya? berjayakah maria dan kakak menempuhinya? akan bersambung pada episod kedua nanti. heeeeee



gugurl tu macam tau-tau je kita seram ni tau sempat ke tak nak lari dari 1 airport ke airport lain. 
dah la kita tak pernah pegi, 1st time travel. sesorang je nak uruskan.

No comments: